Hudlovačka 2004
1. května 2004


Přehlídka kapel letošní country hudlovačky v Hradci Králové mohla být pro oblastní posluchačstvo docela slušná akce - restauračka "U Letců" se k takovým minifestiválkům ideálně hodí. Na dopolední pódiu se krom nás vystřídaly skvělé kapely, jako např. Modrá kref. Jejich podání interpreta Chris Rea bylo vskutku famozní...
Ale totální překvapení bylo v kapele Věneband, kde co by základní školou povinní školáci spustili docela slušný "nářez" vlastních písniček v obsazení kytara-basa-bicí a housle; ty zvládala desetiletá holčina. Inu, mládí vpřed...

Fotogalerie...




Hudlovačka 2004 aneb Konkurs Zahrady pro východní Čechy
(výňatek ze serveru FOLK COUNTRY).

V tradiční čas na tradičním místě proběhla přehlídka východočeských kapel ucházejících se o „předskokanská“ místa na letních festivalech – Hudlovačka. Během dne se na pódiu zahradního areálu U Letců vystřídalo více než dvacet skupin rozmanitých žánrů.

Jakkoli je sestavování pořadí ošidné a na Hudlovačce zbytečné (kapely prostě zahrají a přítomní festivaloví dramaturgové si vytipují, která by se jim mohla hodit), pro bilancující článek se potřebě rozdělení nevyhnu. Mezi úplnou špičku patřili loňští Krtečci zModré krve, kteří se přehlídky účastnili spíše ze slušnosti, než pro potřebu předvést se dramaturgům. Ať tak či tak, Modrá kref potěšila novými písněmi, jimiž ještě více rozšířila svůj hudební záběr; např. Looking For The Summer (Chris Rea) zní v bluegrassovém obsazení velmi zajímavě.

Překvapením bylo znovuzrození královéhradeckých Pročne, kteří se dokázali vyrovnat s odchodem kapelníka Milana Šány. Ze sestavy Pročne zmizely housle, které nahradil zajímavě znějící akordeon, typický trojhlas zůstal dík příchodu staronové zpěvačky Míši Hanzlové zachován. Poslední, co bych bez váhání okamžitě zařadil do výběru Best of Hudlovačka 2004, byl folkrock v podání skupiny Do větru (na snímku). Bravurní instrumentalisty ze Svitav si umím velice dobře představit mezi letošními Krtečky.

U další množiny kapel už bych maličko váhal. Účinkujícím vesměs nelze upřít výborně zvládnuté nástroje (Gamba Blues Band, Proč ne band, Rebel), pěkné vokály (Šmehydlo, Pidilidi) či zajímavý repertoár (Noncua canto, Vespol), ale po bloku několika kapel se už hůře vzpomíná, kdo co vlastně hrál. Je to tvrdé pravidlo, ale platí - kdo dostatečně nevyčnívá, splývá s okolím. Poslech je však rozhodně velice příjemný.

Kapel, které hrají „jen“ fajn, se na předkolech Port, Zahrad, Vrabců, Kvítků a dalších, objevuje vždycky velký počet. Některé z nich už si vyjely koleje a stěží překvapí (Jameki, Xilt, Freegrass, Pádlo), u jiných budu zvědavý, kam se za rok posunou (Mother´s Angels, Zbytky slušnosti). Některé skupiny vypadaly, že zrovna neměly svůj den (Silmaril, S&G – byť píseň Bridge Over Troubled Water byla opravdu povedená), jiným by výrazně pomohla špetka „pódiového managementu“ (Kafe a klídek, Nový koření, Dilema). Dětský sbor Klíčenky diváky sice dokázal rozveselit, ale na „dospěláckých“ festivalech si ho představit příliš neumím, stejně jako Věneband, který neustálým připomínáním, kolik je kterému děcku teprve let, evokuje kalkul s prvkem zázračných dětí. AsBest Band je sice už kapela dospělých, ale dosud bojuje snad se všemi začátečnickými chybami. Ale kdo je dokonalý, že?

David Jirků